22 maja 2023

Kontuzje biegaczy

Najczęściej urazy u osób biegających występują z powodu niedostatecznego przygotowania do wysiłku.
Za dużo, za ciężko, za mocno.
Znacznie częściej dotyczy to osób biegających amatorsko niż zawodowców, bez zaplecza medycznego, trenerskiego lub wiedzy na temat zrównoważonego treningu. Większość chce od razu mieć dobre wyniki i wychodzi z założenia im więcej tym lepiej. Po części tak jest, ale nie do końca. Nasz organizm ma ograniczone zdolności adaptacji, u jednych działa to lepiej u innych gorzej. Przekroczenie pewnej granicy może zamiast polepszeniem wyników skończyć się urazem. Kluczem do dobrego funkcjonowania jest spojrzenie na swój organizm jako całość, nie tylko na jedno konkretne miejsce bólowe. Nasz organizm funkcjonuje na wzajemnych zależnościach i jeden niesprawny element rzutuje na całą resztę. Najczęstszymi urazami wśród biegaczy są:
- bóle goleni
- zapalenie ściegna Achillesa
- zapalenie powięzi podeszwowej/ rozcięgna podeszwowego
- bóle kolan
- bóle pleców
- zespół pasma biodrowo - piszczelowego
- bóle mięśniowe

Bóle pleców - najczęściej występują u początkujących biegaczy i nie tylko biegaczy. Spowodowane brakiem odpowiedniego przygotowania do aktywności. Trzeba mieć na uwadze, że podczas biegu pracują nie tylko nasze nogi, ale również ręce, mięśnie brzucha czy grzbietu. By zapobiec tym dolegliwością należy zadbać o kompleksowy rozwój naszego ciała. Podstawą tak naprawdę każdej naszej aktywności powinno być wzmocnienie stabilizacji centralnej. Silne mięśnie CORE chronią nasz kręgosłup przed obciążeniami i w konsekwencji przed bólem i urazami. Zespół pasma biodrowo- piszczelowego - jest to częsta dolegliwość, która może ciągnąć się przez wiele tygodni i wykluczyć z treningów. Zazwyczaj samo pasmo biodrowo- piszczelowe nie jest pierwotną przyczyną dolegliwości. Ból na przebiegu pasma, po zewnętrznej stronie uda, lub ból zazwyczaj nagły, ostry, piekący na zewnętrznej części kolana pojawiający się podczas aktywności zwykle spowodowane jest dysfunkcjami struktur oddalonych od samego miejsca bólowego. Zaburzenia statyki miednicy, ograniczenia w stawie biodrowym lub stopie i zmianie naszej postawy.
Zapalenie ścięgna Achillesa - samo zapalenie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Zaniedbanie dolegliwości może prowadzić do jego uszkodzenia czy całkowitego zerwania. Achilles jest wrażliwy na nagłe zmiany w intensywności obciążenia czy nagłe mocne ruchy. Często nadmierne obciążenie spowodowane jest złym ustawieniem stopy czy nadmiernym napięciem mięśnia trójgłowego łydki. Wielu sportowców nie wróciło do pełni sprawności po zerwaniu ścięgna Achillesa, dlatego nie należy bagatelizować lżejszych dolegliwości i jak najszybciej znaleźć przyczynę.
Zapalenie rozcięgna podeszwowego - najczęściej bóle pięty, rzadziej ból zlokalizowany jest bliżej palców, przez umiejscowienie bólu często sprowadzany do ostrogi piętowej, co może być ze sobą połączone, ale nie musi. Samo zapalenie czy przeciążenie rozcięgna podeszwowego może prowadzić do wykształcenia się ostrogi piętowej. Charakterystyczne jest nasilenie bólu rano, po dłuższym odpoczynku, zmniejszający się po "rozchodzeniu", jednak ponownie nasilający się po dłuższym staniu, chodzeniu czy bieganiu. Nieleczone zapalenie z czasem prowadzi do silnego bólu utrudniającego codzienne funkcjonowanie.
Bóle goleni / bóle kolan - obie te dolegliwości spowodowane są nadmiernym przeciążeniem mięśni czy tkanek okołostawowych. Często też przeciążenie to następuje w wyniku zaburzeń funkcjonowania nie samego kolana ale też innych stawów kończyny dolnej czy kręgosłupa. Żeby skutecznie pozbyć się dolegliwości należy w wyniku wywiadu i badania trafnie zdiagnozować pierwotne przyczyny. Ból po zewnętrznej stronie kolana, często powiązany jest z dolegliwościami pasma biodrowo - piszczelowego.

Na sukces leczenia składa się wysiłek i współpraca biegacza, trenera, a także fizjoterapeuty i lekarza. Działania te mają przynieść efekt w postaci wzmocnienia siły mięśni i ich zrównoważenia, powrót odpowiedniej giętkości ROM oraz większa wytrzymałość nogi. Co razem pozwoli na powrót sportowca do aktywności bez potrzeby przerw w treningach.
Rehabilitacja jak i sama profilaktyka powinna przebiegać wielopłaszczyznowo. Poprawa ruchomości, gry stawowej czy "rozluźnienie" mięśni poprzez terapię manualna. Wzmocnienie mięśni treningiem, czy uelastycznienie mięśni ćwiczeniami rozciągającymi. Sam trening nie powinien skupiać się tylko na jednym problematycznym miejscu. Jak było wspomniane wcześniej równowaga mięśniowa całego ciała powinna być zachowana by zapobiegać urazom w przyszłości.

Najnowsze posty