Koncepcja FOI

Koncepcja FOI jest terapią, która zakłada istnienie wzajemnych powiązań między wszystkimi stawami w obrębie całego ciała. Nieprawidłowe działanie jednego ze stawów ma wpływ na funkcjonowanie wszystkich pozostałych. Wówczas w określonym miejscu pojawia się ból. Jego przyczyny należy szukać jednak w zupełnie innym obszarze ciała.

Przedstawiając problem obrazowo:

aby zgasić lampę, nie kręcimy żarówką, lecz naciskamy wyłącznik!

Pierwszy etap terapii podejmowanej przez fizjoterapeutę koncentruje się zawsze na kręgosłupie. Jest on bowiem osią, wokół której skupiają się wszystkie ważne struktury.

Nie należy dziwić się zatem, że ośrodki bólu nie są poddawane terapii w pierwszej kolejności.

Tłumaczy to ewentualny brak odczuwalnej poprawy po pierwszym etapie leczenia. Dopiero przywrócenie optymalnej pracy kręgosłupa, pozwoli terapeucie stopniowo "zbliżać się" do źródeł bólu.

Bolący staw stanowi w zasadzie ostatnie ogniwo łańcucha terapeutycznego.

Systematyczne prowadzenie terapii gwarantuje, w porównaniu do innych koncepcji, osiągnięcie w krótkim czasie widocznych rezultatów.