Metoda Ackermanna

Metoda dr Ackermanna zajmuje się aspektem czynnościowych zaburzeń aparatu ruchu. Jest to metoda z kręgu terapii manualnych, bazująca głównie na mobilizacjach i manipulacjach stawowych. Z badań wynika, że ponad 85% pacjentów zgłaszających się do podstawowej opieki medycznej cierpi na bóle krzyża, które w zdecydowanej większości mają podłoże funkcjonalne (zaburzenia ruchu, skurcze mięśniowe, subluksacje segmentowe). Wielu pacjentów cierpi jednocześnie w wyniku problemów funkcjonalnych oraz problemów strukturalnych (np. przepukliny dyskowe, choroba zwyrodnieniowa stawów). Bardzo istotnym zaburzeniem funkcjonalnym mającym wpływ na ból pleców jest zmiana statyki ciała, często ujawniająca się już w wieku dziecięcym w postaci zniekształcenia miednicy i zaburzeniem długości kończyn. Lędźwiowy obszar miednicy jest w tym przypadku kluczowym miejscem i może powodować zmiany w ustawieniu kolejnych segmentów.

Dr Ackermann usystematyzował w jaki sposób układ nerwowy oraz ciało wyrównują brak równowagi w obrębie miednicy.Terapia bazuje na dokładnym badaniu palpacyjnym, które ma dać odpowiedź na pytanie o zmiany w ustawieniu kości w przestrzeni w stosunku do sąsiadujących struktur. Następnie w charakterystyczny segmentarny sposób prowadzona jest terapia. Często zaburzenia  funkcjonalne jednego segmentu powodowane są kompensowane przemieszczeniami w innych rejonach naszego ciała.